torsdag 26 januari 2017

Rimligt lyckade ögonblick - Åsa Asptjärn

Det är sommarlovets sista dag och Emanuel oroar sig inför skolstarten. Han ska börja första året på gymnasiet vilket innebär en chans att börja om på nytt. Emanuel har aldrig varit populär och vill göra ett gott första intryck. Hans mamma säger att han bara behöver vara sig själv, men hur lätt är det när man inte vet vem man är?

Första skoldagen sitter Emanuel i klassrummet och läraren ropar upp allas namn. Emanuel tittar runt i klassrummet för att se om Ammis (Amelie) är där. En gammal klasskamrat som han otroligt nog har kysst. Han hoppas med hela sitt hjärta att hon inte ska vara i denna klassen, för då kan hon avslöja vem han verkligen är. En tanig kille med noll koll. Läraren har nu ropat upp alla namnen på listan men hans namn ropades aldrig upp. Efter att han vinkade till läraren om att hans namn inte blev uppropat så ger läraren honom en chans att säga vem han är. På grund utav nervositet råkar han säga Amelie. Ja, hur ska det gå för Emanuel, kommer han få några nya kompisar...

Jag tycker att denna boken var bra. Den tar upp många frågor som jag tror att de flesta ungdomar kan känna igen sig i. Man börjar i en ny klass där man vill göra ett bra första intryck, skaffa nya kompisar så att man kan trivas, samtidigt som man ställs inför frågan "Vem är jag?". Detta tycker jag att de visar på ett mycket bra sätt. Jag kan dock störa mig lite granna på huvudpersonen Emanuel för att det känns som att vad han än gör så gör han bort sig bara för att han hela tiden försöker passa in. Det uppstod lite för många pinsamma situationer för min smak. Annars är detta en ungdomsbok som har ett enkelt språk som gör att den är lätt att läsa. Boken känns mer inriktad på manliga läsare men enligt min åsikt kan tjejer också läsa den med tanke på att den tar upp frågor som alla ställs inför.

MVH Linnéa


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar